100 % sociaal inkopen door unieke samenwerking
Geplaatst op: 02/01/17
Auteur: Piipol
Piipol, Swink en Specialisterren, drie sociaal ondernemingen op ict-gebied, slaan de handen ineen met het aanbieden van gezamenlijk dienst. Door samenwerking van de drie partnerorganisaties is het mogelijk om bouwen, beheren en testen van webapplicaties en helpdeskondersteuning 100 % sociaal uit te besteden. Stichting De Omslag koopt doelbewust bij deze drie ondernemingen in.
Bij Piipol, Swink webservices
en Specialisterren werken mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt,
veelal mensen met autisme. Door krachten te bundelen is online
specialisatie met een sociaal gezicht mogelijk. Rik Kamping,
directeur Piipol: “Door ons gezamenlijke aanbod krijg je een
ijzersterk product: een goed ontwikkelde webapplicatie die door en
door is getest door een onafhankelijke partij met een vakkundige
eerstelijns helpdesk. En dan voeren we het ook nog helemaal sociaal
uit omdat onze medewerkers mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt
zijn.”
Arbeidsparticipatie
Corine van de Burgt, directeur De Omslag, een ideële project- en netwerkorganisatie op het gebied van participatie, is ontwikkelaar en initiatiefnemer van het digitale platform jekuntmeer.nl. Zij is enthousiast over de samenwerking van de drie sociale ondernemingen voor jekuntmeer.nl. “Jekuntmeer.nl is opgezet om de participatie van mensen met een arbeidsbeperking te bevorderen. Wat is er mooier om in de uitvoering van dat product diezelfde doelgroep in te zetten. De samenwerking tussen Piipol, bouwer van webapplicaties op maat, Swink webservices en softwaretestbedrijf Specialisterren is een uitstekend voorbeeld van sociale firma’s die elkaar versterken en perfect op elkaar ingespeeld zijn. Ze snappen als geen ander hoe het werkt, zijn aanvullend en sluiten prachtig op elkaar aan.”
Corine van de Burgt: 'aanvullend en sluiten prachtig op elkaar aan.'
One-stop-shopping
Bij de drie sociale ondernemingen gaan een goede kwaliteitsdienst en een sociaal gezicht hand in hand. Bedrijven die diensten inkopen bij Piipol, Swink of Specialisterren krijgen een dienst van hoge kwaliteit en voldoen aan hun social return verplichtingen. Naast een ict-keten die volledig sociaal is, kent de samenwerking van de drie online specialisten ook andere voordelen. Sjoerd van der Maaden, directeur Specialsterren: “Door one-stop-shopping ben je als klant van heel veel geregel af. Als de klant dat wil heeft hij met één contactpersoon te maken terwijl er drie diensten geleverd worden.” Kamping: “We zijn goed op elkaar ingespeeld en weten van elkaar welke systemen we gebruiken. De communicatielijnen zijn goed en kort.”
Talenten en capaciteiten
Bijzonder is dat medewerkers van de drie online specialisten een vorm van autisme hebben. Met hun oog voor detail, extreem hoge concentratie en accuratesse staan de testers van Specialisterren garant voor hoge kwaliteit. Ook bij internetbureau Swink sluiten talenten en capaciteiten van hun medewerkers aan bij de werkzaamheden. Paul Malschaert, directeur Swink: “Bij een helpdeskfunctie denk je niet meteen aan mensen met autisme. Onze medewerkers zijn echter een kei in Q&A. Ze zijn weliswaar stressgevoelig, maar stress halen we weg door met draaiboeken te werken en in te zetten op vormen van afhandeling als mail en WhatsApp.”