Het kebabmenu is helemaal in deze zomer!

Geplaatst op: 20/03/17
Auteur: Piipol

Onze Piipol website is tegenwoordig toegankelijk via een zogenaamd 'hamburgermenu' - de drie parallelle streepjes die iedereen wel van Facebook kent. Tot voor kort zouden deze streepjes tot non-stop verwarring in het kwadraat hebben geleid bij de argeloze gebruiker, maar zoals dat vaak gaat met trends: als je ze vaak genoeg tegenkomt weet je dat er een 'user experience' ding mee wordt bedoeld.

Deze drie horizontale streepjes deden hun intrede toen de smartfoon webdesigners dwong om zoveel mogelijk web content op de kleine schermpjes te wurmen, en tja, waar laat je al die info? Vooral als het navigatiemenu eigenlijk al het hele scherm in beslag neemt? Het hamburgermenu redde de (web) wereld.

Maar is dit altijd de beste oplossing? Soms wil je meer dan één ding als blikvanger op je mobiele site, wat dan..? Gelukkig is de wereld van webdesign constant aan het veranderen. Om de drie maanden is er wéér een andere trend. Dan is het mobile first, dan is het weer hip om enorme foto banners op je home page te hebben, dan is 'endless scroll' een trend, en dan... is ineens het kebabmenu in de mode.

Het kebabmenu? Ja, vermaard interface designer Luke Wroblewski kwam op die term nadat hij een trend begon te ontdekken in het aantal stipjes dat nu in steeds meer verschillende soorten uitklapmenu's wordt gebruikt. Zo ontdekte hij onder andere het gehaktballenmenu, het dönermenu en het dubbele hamburger-menu. Wij zien zelf ook wel eens een driehoekje op sommige sites. Zullen we dat het sandwichmenu noemen? Of het doritomenu? U mag het zeggen.

Voor de liefhebbers: creativiteit is niet altijd handig als je functionaliteit wilt communiceren aan je bezoekers. Een voor de hand liggende oplossing wint altijd: http://www.lukew.com/ff/entry.asp?1945

Menu voorbeeld

Neem contact op!


info@piipol.nl
030-3055000


Contactformulier

Julianalaan 103
3722 GG Bilthoven