Wow, die website staat (strakblauw)!
Geplaatst op: 03/02/17
Auteur: Piipol
Piipol ontwikkelt zich snel. We bestaan al drie jaar en worden niet alleen beetje bij beetje groter, maar ook steeds professioneler.
Het was heus niet zo dat we zomaar wat aan rotzooiden, maar als de organisatie groeit dan moet er meer georganiseerd worden. Omdat we willen dat alles goed gaat en om iedereen te laten floreren in datgene waar hij (en inmiddels ook zij) goed in is!
Bij een gegroeide, dynamische organisatie hoort ook een aansprekende, hedendaagse website die een visitekaartje vormt dat je liever in het voorste vakje van je portemonnee stopt dan in een stoffige la werpt. Een website die iedereen met trots vervult. Een website waar iedereen graag stiekem een paar keer per dag een blik op werpt. Een website waarvan iedereen zegt: wow, die staat (strakblauw)!
De nieuwe website staat al een paar weken live. En nu iedereen de kans heeft gehad zich er aan te laven, wordt het hoog tijd om de man achter de schermen (en achter de monitor) naar de voorgrond te delegeren. Jiro Ghianni is de frontend ontwikkelaar die toen hij bij Piipol binnenkwam fronsend naar de vorige website keek. Andere tijden, omstandigheden en mogelijkheden, allemaal waar! Maar Jiro vond dat die website uit elkaar viel, geen consistent geheel was en niets harmonisch had. Voor hem een uitdaging om het bij de ontwikkeling van een nieuwe website compleet anders te doen.
concrete5
Voor het maken van de website heeft Jiro het contentmanagementsysteem concrete5 gebruikt, wat zich voor gevorderde ontwikkelaars als Jiro verhoudt tot Wordpress als een gracieuze danser tot (laten we zeggen) een wat minder gracieuze danser. Opvallend in het ontwerp is het strakke gebruik van grote terugkerende blauwe blokken en heldere witte letters. Aanvankelijk maakte Jiro deel uit van een team dat brainstormde over de website, maar al snel werd duidelijk dat Jiro het best presteerde als hij zijn eigen ideeën kon verwezenlijken. Jiro wilde een unieke website die niet in 3 dagen in elkaar te zetten was. De website moest tegendraads worden: met een flat design (geen associaties met 3D), vol bewegende (dansende) plaatjes en belangrijk was mobilefirst. Op onze nieuwe site kun je in tegenstelling tot bijna overal niet scrollen, word je niet eindeloos doorverwezen en -gelinkt en heb je geen last van headers die in je ‘oren schreeuwen’.
Dynamisch en harmonieus
Over het resultaat is Jiro zelf erg tevreden. Hij heeft zich kunnen focussen op kwaliteit. De website kan vijf jaar mee, vooral omdat de site voorzien is van de modernste technieken. Uitbreiden en bijpoetsen kosten nauwelijks moeite. De website is wel (meer dan) een beetje gemaakt voor mensen die de weg al kennen in de computerwereld. Het maakt Jiro vooral blij dat hij geen rekening meer hoeft te houden met oude technieken, zoals Internet Explorer 8 (en binnenkort ook IE9). Het zou te veel tijd kosten om de website constant maar weer aan te passen aan deze achterblijvende browser.
Op de nieuwe website van Piipol is alles op elkaar afgestemd: het lettertype, de icoontjes, de bewegende blokken. Dynamisch en harmonieus kan het oordeel luiden. Bijna in alles is de nieuwe website wat de oude website eigenlijk niet was. Piipol is uit de cocon gekropen.
Momenteel is Jiro (achter de schermen) bezig met drie websites die straks door iedereen bezocht kunnen worden. Binnenkort meer dus!
Wil jij ook een website van Jiro? Neem contact op over de mogelijkheden.